Verslaggevers van Voice of America: de door Trump gesteunde CEO “faalt” in de VS.

Verslaggevers van Voice of America: de door Trump gesteunde CEO “faalt” in de VS.

31 augustus 2020 1 Door Redactie SDB

Het op Trump afgestemde hoofd van de Amerikaanse omroep wordt geconfronteerd met een opstand van zijn staf.

De ambtstermijn van de bondgenoot van Steve Bannon die door president Donald Trump is aangesteld om het enorme wereldwijde netwerk van persbureaus te leiden dat wordt beheerd door de Amerikaanse regering, verloopt zoals je zou verwachten. Dat wil zeggen: helemaal niet goed, als je het vraagt ​​aan topverslaggevers bij een van de meest prestigieuze verkooppunten die hij nu beheert.

Maandag stuurden 14 verslaggevers van Voice of America een brief naar hun waarnemend redacteur om Michael Pack , de CEO van het US Agency for Global Media, scherp te berispen voor zijn controversiële campagne om – zoals hij het vorige week zei – “het moeras droog te leggen. “

“We zijn bang dat het huidige leiderschap van de USAGM niet alleen de nieuwsorganisaties … en ons publiek, maar ook onze belanghebbenden, inclusief het Amerikaanse publiek, in de steek laat”, luidt de brief , ondertekend door VOA Washington-redacteur Aru Pande, hoofd van het Witte Huis-bureau Steve Herman, hoofd van het bureau van Islamabad, Ayesha Tanzeem, en anderen. “De acties van Michael Pack riskeren verlammende programma’s en projecten voor sommige landen die als nationale veiligheidsprioriteiten worden beschouwd.”

Pack heeft een reeks wenkbrauwbewegingen gemaakt waarvan velen vermoeden dat hij van plan is om van de door de belastingbetaler gefinancierde USAGM een pro-Trump-winkel te maken.

USAGM, dat toezicht houdt op VOA, Middle East Broadcasting, Radio Free Asia, Radio Free Europe / Radio Liberty en het Office of Cuba Broadcasting, had problemen voordat Pack arriveerde. Veel verhalen van die organisaties hebben bijvoorbeeld een pro-Amerikaanse inslag, waardoor sommigen zeggen dat ze in de propagandabusiness blijven , in tegenstelling tot de objectieve rapportage, zoals tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Koude Oorlog.

Maar de maatregelen van Pack om het bureau een nieuwe vorm te geven, hebben experts – en nu zijn eigen verslaggevers – bezorgd. Hij verving onder andere de redactie van vier verkooppunten bij het bureau binnen enkele uren nadat hij in juni de door de Senaat bevestigde CEO werd en ontsloeg hoge ambtenaren omdat ze wezen op mogelijke schendingen van de “firewall” die USAGM-verslaggevers beschermt tegen politieke inmenging.

Luister naar Pack die beschrijft wat hij van plan is, en hij verdedigt het ondernemen van actie om de overheidsinstantie te verlossen van een vermeende linkse gebogen, diepe staat planten en buitenlandse spionnen – ook al heeft hij geen duidelijk bewijs geleverd voor de aanwezigheid van een van die.

“Het is echt mijn taak om het moeras droog te leggen, corruptie uit te bannen en om te gaan met deze vooringenomenheid”, zei hij vorige week op de podcast The Federalist Radio Hour , een grapje met de gastheer waar hij naar zou kijken. door de airconditioning uit te schakelen of maskers te verbieden. Hij zei echter dat het niet zijn doel was “journalisten te vertellen wat ze moesten melden” en dat hij werknemers niet zuivert.

Later in het interview zei Pack: “Buitenlandse inlichtingendiensten waren vanaf het begin van de oprichting van deze agentschappen geïnteresseerd om hen te penetreren. Journalist zijn is een geweldige dekmantel voor een spion, ”hoewel hij zei dat hij niet op de hoogte is van een medewerker die banden heeft met buitenlandse inlichtingendiensten, en dat gebrek aan kennis de schuld geeft van slechte veiligheidsonderzoeken bij de dienst .

Dergelijke verklaringen leidden tot de brief van maandag van VOA-verslaggevers .

“Velen van ons hebben ons herhaaldelijk in gevaar gebracht in het buitenland voor ons publiek van honderden miljoen mensen in bijna 50 talen”, schreven de ondertekenaars, en daarom “dringen ze aan op bekwaam en professioneel toezicht” van hun leiders in overeenstemming met de federale wetgeving.

De brief, verkregen door Vox en anderen , zet een maandenlange interne strijd voor de toekomst van de Amerikaanse omroep in de openbaarheid.

Waarom de strijd van de USAGM ertoe doet

Wat er bij USAGM gebeurt, is niet alleen een meningsverschil over hoe een overheidsinstantie werkt, maar ook over hoe Amerika zichzelf vertegenwoordigt aan de wereld en het model dat het stelt voor andere landen.

Zoals ik eerder heb geschreven , zijn deze verkooppunten opgericht “om feitelijk, onbevooroordeeld nieuws te verspreiden onder mensen die in landen wonen waar de persvrijheid sterk wordt beperkt of niet bestaat.”

Hoewel de persbureaus worden gefinancierd en gecontroleerd door de federale overheid, opereren ze onafhankelijk als het gaat om alle redactionele beslissingen, zoals welke verhalen ze moeten behandelen en hoe ze moeten worden behandeld.

Die ‘ firewall’ , verankerd in de Amerikaanse wet, ‘verbiedt inmenging door een Amerikaanse overheidsfunctionaris in de objectieve, onafhankelijke berichtgeving over nieuws, waardoor het vermogen van onze journalisten wordt gewaarborgd om inhoud te ontwikkelen die voldoet aan de hoogste professionele normen van journalistiek, zonder politieke inmenging. , ”Aldus de VOA-website.

Dit dient een cruciaal doel in de Amerikaanse diplomatie in het buitenland: door te laten zien dat Amerika onafhankelijk kan rapporteren, zonder directe inmenging van de overheid in het redactionele proces, wordt de VS getoond als een vrije samenleving waarin persvrijheid niet alleen wordt beschermd, maar ook gewaardeerd.

Pack, die weet dat zijn acties binnen en buiten de organisatie verstoorde veren hebben, moet nu het hoofd bieden aan de publieke onvrede van zijn eigen medewerkers. Het is echter onwaarschijnlijk dat hij alle 14 stafleden zal ontslaan, omdat een dergelijke stap een sterke terugslag zou krijgen van het Congres en mogelijk de wetten ter bescherming van politieke inmenging zou negeren.

USAGM reageerde niet onmiddellijk op een verzoek om commentaar op de brief.

Pack heeft een punt wanneer hij zegt dat zijn bureau problemen heeft, waarvan er vele eerder zijn benadrukt door democraten zoals Hillary Clinton . Een recente controverse vorige maand omvatte een video gemaakt door de Urdu-service van Voice of America, waarvan velen (inclusief Pack) zeiden dat deze meer op een pro-Biden politieke advertentie leek dan op een nieuwsbericht, waardoor de CEO meerdere aannemers en redacteuren die bij de productie betrokken waren, verwijderde.

Dat rechtvaardigt niets van de botte remedies die Pack voorstelt, zeggen experts, namelijk zijn aandringen op veiligheidsproblemen bij door de VS gefinancierde nieuwsuitzendingen.

“Packs volharding dat er veiligheidsproblemen waren bij het aannemen van personeel bij VOA is slechts een rookgordijn om de aandacht af te wenden van zijn flagrante poging om de door de wet opgelegde onafhankelijkheid of firewall te verstoren en de journalisten van VOA te beschermen tegen inmenging van de overheid”, zegt voormalig CEO van USAGM John Lansing vertelde NPR – de outlet die hij nu leidt – op maandag.

De vraag is nu of de openlijke opstand ervoor zal zorgen dat Pack zijn wegen verandert. Op basis van zijn acties en opmerkingen tot nu toe lijkt dat echter onwaarschijnlijk – wat betekent dat een intra-USAGM-gevecht waarschijnlijk nog wekenlang in de openbaarheid zal blijven.

Reacties

Reacties