19 september 2021

SDB

dagelijks nieuws en blogs

Twitter werkt samen met door de Britse overheid gesteunde, aan de CIA gekoppelde Reuters om alternatieve opvattingen te censureren

twitter

Twitter werkt samen met Reuters, een aan de CIA gelieerd mediakanaal dat ook deelneemt aan een geheim Brits informatieoorlogsprogramma, om “verkeerde informatie” op sociale media te censureren.

Socialmediagigant Twitter heeft aangekondigd dat het zal samenwerken met Reuters en de Associated Press om vermeende “verkeerde informatie” op het platform te censureren, terwijl het actief nieuwsberichten promoot die zij “geloofwaardig” achten.

Beide media zijn betrouwbare spreekbuizen van westerse regeringen, maar Reuters gaat nog een stap verder in de gezellige relatie.

Tijdens de eerste koude oorlog werd  Reuters door de Britse regering gefinancierd  om anti-Sovjetpropaganda te verspreiden en verkeerde informatie te verspreiden die de belangen van het Britse buitenlands beleid in het Midden-Oosten en Latijns-Amerika diende.

Vandaag de dag werkt Reuters nog steeds nauw samen met de Britse regering. Grayzone-redacteur Max Blumenthal onthulde hoe het mediabedrijf heeft deelgenomen aan een  geheim informatieoorlogsprogramma van het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken, gericht op het creëren van “houdingsverandering”  bij Russische journalisten, “verzwakking van Rusland” en het bevorderen van geopolitieke doelen van de NAVO.

Het was in feite de publicatie van dat feitelijke rapport die Twitter ertoe bracht een ongekend waarschuwingslabel te plaatsen op alle tweets die gelinkt waren aan het artikel van Blumenthal, waarbij gebruikers werden gewaarschuwd dat het materiaal dat de samenwerking van Reuters met de Britse regering bewijst “mogelijk is verkregen door hacking .”

De duistere activiteiten van Reuters houden daar niet op. Dawn Scalici, een voormalige topfunctionaris die belast was met “de verantwoordelijkheid om het vermogen van Thomson Reuters te vergroten om aan de uiteenlopende behoeften van de Amerikaanse regering te voldoen”, was voorheen ten minste 33 jaar werkzaam als  CIA-agent .

De AP staat ook dicht bij westerse regeringen en kan bogen op een lange geschiedenis van het  herhalen van hun dubieuze gespreksonderwerpen . De nieuwsdraad publiceerde talrijke artikelen in de aanloop naar de Amerikaanse invasie van Irak, die ten onrechte beweerde dat leider Saddam Hoessein ” massavernietigingswapens ” (WMD’s) had. Een decennium eerder had het op dezelfde manier  nepnieuwsverhalen over vermeende Koeweitse baby’s  die door Iraakse soldaten uit couveuses werden verwijderd.

In mei ontsloeg de  AP haar verslaggever Emily Wilder  vanwege haar tweets die kritiek hadden op Israël en haar vroegere studentenactivisme ter ondersteuning van de Palestijnse rechten.

De samenwerking van Twitter met deze grondig gecompromitteerde instellingen maakt deel uit van een bredere trend waarin technologiebedrijven uit Silicon Valley zich aansluiten bij westerse regeringen om onafhankelijke media en alternatieve informatiebronnen aan te pakken.

De topmanager van Twitter die verantwoordelijk is voor het beheer van inhoud die verband houdt met het Midden-Oosten op het platform, werkt tegelijkertijd samen met de psychologische oorlogsvoeringseenheid van het Britse leger, de 77th Brigade, die gespecialiseerd is in informatieoorlogvoering, zoals  Middle East Eye voor het eerst onthulde .

De vermeende dreiging van “desinformatie” of “desinformatie” is een belangrijk voorwendsel geworden voor het censureren van onafhankelijke nieuwszenders. Havikachtige, door de  overheid gefinancierde denktanks in Washington  hebben het gespreksonderwerp aangegrepen om de-platforming en het tot zwijgen brengen van stemmen te rechtvaardigen die westerse belangen van het bedrijfsleven en het buitenlands beleid uitdagen.

Topfunctionarissen van de  Amerikaanse regering  en hun feitelijke woordvoerders in deze  denktanks  hebben eindeloos herhaald dat ” desinformatie ” een ” nationale veiligheidsdreiging” vormt .

Op bevel van de FBI hebben socialemediabedrijven  pagina’s verwijderd die worden beheerd door alternatieve media  die het Amerikaanse ministerie van Justitie ervan beschuldigde, zonder enig bewijs, van door  buitenlandse staat gesteunde desinformatie te zijn . De Amerikaanse regering is zelfs zover gegaan dat ze eenzijdig beslag legde op hun webdomeinnamen.

Zoals The Grayzone meldde, werkte  Twitter samen met rechtse lobbygroepen die werden gefinancierd door de Amerikaanse en Europese regeringen  om buitenlandse media te censureren. Amerikaanse regeringspropaganda-organen zoals de door de  CIA opgerichte Voice of America betalen ook Twitter om desinformatie te verspreiden  tegen de tegenstanders van Washington.

Google (die eigenaar is van YouTube), Facebook (die eigenaar is van Instagram) en Twitter hebben  samengewerkt met westerse regeringen om accounts te censureren die worden beheerd door burgerjournalisten in Venezuela , Iran, Syrië, Rusland, China en andere landen die het doelwit zijn van Washington voor regimeverandering en destabilisatie .

De transparante hypocrisie van Silicon Valley-bedrijven die samenwerken met gecompromitteerde media om onafhankelijke stemmen te censureren, werd duidelijk gedemonstreerd toen Facebook de  neoconservatieve website The Weekly Standard opzette  om als een ‘feitenchecker’ te dienen.

The Weekly Standard, opgericht door de pro-oorlogslobbyist Bill Kristol, werd gebrandmerkt als de “neoconbijbel” voor het publiceren van nepnieuws om de oorlog in Irak te verkopen en maximalistische doelen van het Amerikaanse buitenlands beleid te bevorderen. (Een ander onverklaarbaar Big Tech-conglomeraat, Wikipedia en zijn door het  bedrijf gesteunde Wikimedia Foundation , somt The Weekly Standard op als een “betrouwbare” bron die vergelijkbaar is met topkranten , terwijl een kliek van  politiek gemotiveerde redacteuren The Grayzone op de zwarte lijst zet .)

Met de steun van steeds autoritaire westerse regeringen hebben deze Big Tech-instellingen een systematische oorlog gevoerd tegen de vrijheid van pers en meningsuiting, waarbij ze alternatieve gezichtspunten censureren, vooral wanneer ze de tweeledige consensus over het buitenlands beleid van Washington uitdagen.

Britse regering financierde Reuters om propaganda voor de koude oorlog te verspreiden

Op 2 augustus kondigde Twitter aan dat het “samenwerkt met The Associated Press (AP) en Reuters om onze inspanningen om geloofwaardige informatie te identificeren en te verbeteren ” uit te breiden  .

Het Silicon Valley-bedrijf legde uit dat het een “curatieteam” heeft dat “relevante context uit betrouwbare bronnen haalt en verheft” om “betrouwbare context aan gesprekken toe te voegen” en “desinformatie te ontmaskeren”.

De Big Tech-gigant gaf toe dat het samenwerkt met grote bedrijfsmediaconglomeraten om zijn algoritme aan te passen om te voorkomen dat bepaalde gesprekspunten viraal gaan.

Wat Twitter niet vermeldde in zijn persbericht, is dat Reuters in het verleden rechtstreekse financiering heeft ontvangen van het Verenigd Koninkrijk om propaganda te verspreiden. Reuters heeft dit zelf toegegeven.

twitter

In januari 2020 publiceerde de media-outlet een rapport waarin werd erkend: “ De Britse regering financierde in de jaren zestig en zeventig  in het geheim Reuters in opdracht van een anti-Sovjet-propaganda-eenheid die banden had met de Britse inlichtingendienst en verborg de financiering door de BBC te gebruiken om de betalingen te doen. , laten vrijgegeven overheidsdocumenten zien.”

“Het geld werd gebruikt om de berichtgeving van Reuters over het Midden-Oosten en Latijns-Amerika uit te breiden en verborgen door hogere nieuwsabonnementen aan Reuters van de BBC”, schreef het bedrijf.

Reuters ontving geld van de Information Research Department (IRD), die het beschreef als een “Britse anti-Sovjet-propaganda-eenheid met nauwe banden met de Britse inlichtingendienst.”

Uit een intern document blijkt dat Londen wist dat het waar voor zijn geld kreeg: “De belangen van HMG [de regering van Hare Majesteiten] zouden goed gediend moeten worden door de nieuwe regeling”, zei het, eraan toevoegend dat Reuters “zou kunnen en willen bieden” wat Londen wilde.

En dit is niet de enige link van Reuters met westerse spionagebureaus. Reuters heeft ook nauwe banden met de CIA.

Van 2015 tot 2018 had  Reuters de oude CIA-agent Dawn Scalici in dienst  als ‘de eerste Global Business Director van het bedrijf’.

Reuters zei dat Scalici “belast was met de verantwoordelijkheid om het vermogen van Thomson Reuters te vergroten om aan de uiteenlopende behoeften van de Amerikaanse regering te voldoen”, en voegde eraan toe dat “ze strategische relaties ontwikkelt met kiezers in de overheidssector en belangrijke besluitvormers, campagnes ontwikkelt om de promotie van Thomson Reuters’ bedrijfsgroei en werkt samen met de senior executives van het bedrijf om relevante strategische doelen en plannen te bepalen.”

Het mediakanaal vervolgde: “Voordat ze bij Thomson Reuters kwam, diende mevrouw Scalici 33 jaar bij de Central Intelligence Agency (CIA). In haar laatste federale opdracht was ze de National Intelligence Manager voor het westelijk halfrond binnen het Office of the Director of National Intelligence (ODNI). In deze rol was ze verantwoordelijk voor het toezicht op de nationale inlichtingendienst voor een verantwoordelijkheidsgebied dat zich uitstrekte van het noordpoolgebied tot het puntje van Zuid-Amerika, inclusief het Amerikaanse thuisland.”

In 2019 stapte Scalici over naar  CIA-aannemer McKinsey & Company , waar ze momenteel fungeert als ‘Head of Diligence’.

Reuters helpt bij het leiden van geheime informatieoorlogvoering van het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken

Toen het zijn formele samenwerking met Reuters en de AP aankondigde, somde Twitter een reeks tools op die het in zijn arsenaal voor informatiebeheer heeft. Een daarvan is het gebruik van ‘labels’ om inhoud te taggen die ‘verkeerde informatie’ wordt genoemd of waarvan wordt beweerd dat deze ‘informatieve context’ nodig heeft.

Ironisch genoeg zag de wereld precies hoe deze nieuwe vorm van soft-censuur-by-label werkt toen The Grayzone verslag uitbracht over het geheime werk van Reuters met de Britse regering.

In februari 2021 publiceerde The Grayzone-redacteur Max Blumenthal een onderzoek met de titel ” Reuters, BBC en Bellingcat namen deel aan geheime door het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken gefinancierde programma’s om Rusland te ‘verzwakken’, onthullen gelekte documenten .”

Uit gelekte interne documenten van het Foreign, Commonwealth, and Development Office, gepubliceerd door een groep die zichzelf Anonymous noemt, toonden aan hoe Reuters en de andere media instrumenten zijn in een Britse informatieoorlogsoperatie die expliciet gericht is op “de invloed van de Russische staat te verzwakken”.

Uit de documenten bleek dat de Thomson Reuters Foundation “in constante communicatie stond met de Britse ambassade in Moskou om de risiconiveaus te beoordelen, waaronder reputatierisico’s voor de ambassade.”

Als onderdeel van de overeenkomst met Londen hielp Reuters bij het opzetten en beheren van een netwerk van anti-regeringsverslaggevers en media-activisten in Rusland. Het programma probeerde “attitudeverandering bij de deelnemers” te creëren en tegelijkertijd een “positieve impact” op hun “perceptie van het VK” te bevorderen.

Als reactie op de feitelijke berichtgeving van The Grayzone heeft Twitter voor de eerste keer ooit besloten  om een ​​waarschuwingslabel te plaatsen  op alle tweets die verwijzen naar het artikel van Blumenthal, waarin wordt beweerd dat “deze materialen mogelijk zijn verkregen door middel van hacking.”

Het censuur-waarschuwingslabel veroorzaakte een mini-schandaal op Twitter en veranderde per ongeluk in een meme. Honderden gebruikers hebben het artikel gepost met niet-gerelateerde afbeeldingen, waarbij ze op komische wijze worden gelabeld als potentieel gehackt materiaal.

De ontluikende relatie van Twitter met de onderwerpen van het Grayzone-onderzoek dat het zacht gecensureerd heeft, is echter geen lachertje.

SDB is al meer dan 10 jaar vrij, eerlijk en onafhankelijk. Geen miljardair bezit ons, geen adverteerders controleren ons. Wij zijn een door lezers ondersteunde non-profitorganisatie. In tegenstelling tot veel andere publicaties, houden we onze inhoud gratis voor lezers, ongeacht waar ze wonen of het zich kunnen veroorloven om te betalen.

We hebben geen paywalls en alles blijft gratis zonder censuur. In het post-truth-tijdperk van nepnieuws, echokamers en filterbubbels publiceren we meerdere perspectieven van over de hele wereld.

Iedereen kan bij ons publiceren, maar iedereen doorloopt een rigoureus redactioneel proces. U krijgt dus op feiten gecontroleerde, goed gemotiveerde inhoud in plaats van ruis.

Dit is niet goedkoop. Servers, redacteuren fees en web ontwikkelaars kosten geld. Overweeg alstublieft om ons te steunen als donateur of ondersteunend lid, ook wij hebben onze inkomsten zien dalen in deze heftige tijden daarom, KLIK HIER voor IBAN of via PayPal hieronder!, hartelijke dank en veel leesplezier.

Steun SDB via PayPal veilig en simpel.