DELEN
censuur

De gisteren in het Europees Parlement aangenomen resolutie tot het opvoeren van EU-propaganda is de eerste aanzet tot een media-oorlog, waarbij het uiteindelijke doel van Brussel kan worden bereikt: afschaffen van het recht op de vrije meningsuiting.

De Telegraaf [1] meldt:

De Europese Unie moet meer doen tegen de toegenomen propaganda van Rusland en terroristische organisaties als IS. Het Europees Parlement riep woensdag op tot versterking van het negen man sterke EU-team dat „desinformatieaanvallen” probeert te pareren.

Er is binnen de EU dus al een team van negen personen actief om contra-propaganda over de EU te verspreiden, om de effecten van anti-EU informatie teniet te doen….

De propaganda zaait angst en twijfel en verdeelt de EU, aldus het parlement. Om het publiek weerbaarder te maken zouden bewustwordingscampagnes, onderwijs en media moeten worden ingezet.

De propaganda zaait angst en twijfel onder politici en de bewustwording bij de burgers verdeelt de EU. We hebben de tekst van de journalist maar even gecorrigeerd…..

Steeds meer landen hebben door dat Rusland zich sinds de agressie in Oekraïne schuldig maakt aan het verspreiden van valse informatie en propaganda via denktanks, tv-zenders als Russia Today en sociale media, aldus de Poolse parlementsrapporteur Anna Fotyga. Het Kremlin financiert volgens haar ook Europese populistische en extreem-rechtse politieke partijen die anti-EU zijn.

We lezen hier dus dat de indiener van de resolutie, de anti-Russische Poolse afgevaardigde Anna Fotyga, vindt dat steeds meer landen dóór hebben dat Rusland zich schuldig maakt aan het verspreiden van valse informatie en propaganda. We moeten dus geloven dat de Europese Unie, of de V.S., zich niet schuldig maakt aan het verspreiden van propaganda? Wat doet dan dat negenkoppige team, waarover gesproken werd? En alle informatie van politici binnen de EU kunnen we blindelings voor waar aannemen?

Wat een demagogie. Vervolgens ook nog stellen dat Rusland oorzaak is van de agressie in Oekraïne (een corrupt niet-EU land) en dat Russia Today (RT), dat inmiddels toch geldt als één van de beste mediabedrijven in de wereld, alleen maar propaganda verspreidt.

Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken wees de aantijgingen af en sprak in Russische media van „discriminatie.” Het parlement zou bang zijn voor het „effectieve” werk van de Russische pers.

Dat de EU bang is voor mediaberichten die haar niet past, moge inmiddels toch wel duidelijk zijn.

Gisteren hebben dus in het Europees parlement 691 leden gestemd over een resolutie die (in eerste aanzet) tot doel heeft de Russische media aan te pakken. 304 leden stemden vóór, 179 leden stemden tegen en maar liefst 208 (bijna éénderde!) onthoudingen konden er worden geteld.

De ruime minderheid van de leden van het E.P. kreeg het dus voor elkaar een resolutie aan te nemen waardoor de Europese Unie haar propagandagolf tegen Rusland kan intensiveren. De Poolse afgevaardigde Anna Fotyga kan haar resolutie, waar de anti-Russische sentimenten van af druipen, getiteld “EU strategic communications with a view to counteracting propaganda” [2] uitvoeren.

In dat document wordt beweerd dat Rusland oppositiepartijen en dito organisaties in de EU landen financieel ondersteunt, met het doel de Unie uiteen te drijven. Ook wordt van de Russische media als Sputnik, Russia Today (RT) en het Russische persbureau “Rossotrudnichestwo” beweerd dat zij een gevaar vormen voor de informatievoorziening over de EU en haar oost-europese partners (waaronder Oekraïne).
Moskou zou “vijandelijke propaganda” over de EU verspreiden, waarbij Rusland in één adem wordt genoemd met Islamitische Staat.

Het grappige is dat in het rapport geschreven wordt over de “eurofiele” website Euronews als een meertalige (13 talen, waaronder het Russisch) nieuwszender, gelanceerd op 1 januari 1993, om de Europese eenheid te promoten door het leveren van informatie gezien vanuit puur Europees perspectief. En dat is géén propaganda? Bovendien een zender waar sinds de oprichting door de Europese Commissie 240 miljoen euro in is gepompt…. en geld in blijft pompen, ondanks het feit dat de zender sinds vorig jaar in het bezit is van een Egyptische zakenman.

Het ligt in de lijn der verwachting dat de Europese Unie uitgebreide maatregelen zal nemen tegen de Russische media – in principe tegen alle alternatieve media, die berichten en meningen verspreiden die Brussel niet goed uitkomen. Het opvoeren van de eigen propaganda is dan ook pas een eerste aanzet tot het invoeren van censuur, en het omvormen van de EU tot een dictatuur.
De mainstream media zullen hierbij buiten schot blijven. Zij fungeren toch al als propagandamachine voor de EU, de NAVO en de grote concerns.

De volgende stap is de burgers het recht op vrije meingsuiting ontnemen. Stapje voor stapje zien we daar de voortekenen al van: veel nieuwssites beperken de mogelijkheid voor haar lezers om “kommentaar” te geven op de gepubliceerde artikelen. De Duitse bondskanselier Angela Merkel is die mondigheid van de Europese burgers een doorn in het oog [3]: zij wil het internet gaan “reguleren”, dat wil zeggen “censureren”.

Het komt niet in de botte hersens van de “volksvertegenwoordigers” in de EU op dat burgers steeds meer voor hun objectieve informatievoorziening af gaan op alternatieve, óók buitenlandse media omdat diezelfde burgers dóórhebben dat de Brusselse politiek failliet is en politici er niet voor het belang van de bevolking zijn, maar voor hun eigen (financiële) gewin.
Het enige wat Brussel met de nieuwe maatregel bereikt is dat de burgers in de EU de mainstream media èn de Brusselse politiek nòg ongeloofwaardiger gaan vinden, en in opstand gaan komen. De beuk erin!

Reacties

Reacties

SDB en nieuwsreporter.com brengt u nationaal en internationaal nieuws

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.