28 september 2021

SDB

dagelijks nieuws en blogs

De mediawet van de Poolse regering is de laatste stap om zijn critici het zwijgen op te leggen

polen

Analyse: wetgeving zal waarschijnlijk gericht zijn op omroeporganisaties die eigendom zijn van de VS, aangezien de persvrijheid blijft verslechteren.

In 2015, het jaar dat de populistische partij Wet en Rechtvaardigheid (PiS) aan de macht kwam in Polen , stond het land op de 18e plaats – de hoogste positie ooit – van de 164 landen op de jaarlijkse World Press Freedom Index (RSF) van Reporters without Borders (RSF).

Tegen dit jaar was het gedaald tot zijn laagste ooit, 64e, en zette een jaarlijkse daling voort die het net onder Malawi en Armenië heeft achtergelaten, in 62e en 63e, en net boven Bhutan en Ivoorkust, met een classificatie van RSF van “problematisch” .

De nieuwe mediawet van de PiS-regering , die bedrijven buiten de Europese Economische Ruimte zou verbieden om een ​​meerderheidsbelang in een tv-zender te hebben, wordt in deze context algemeen gezien als een poging om de grootste onafhankelijke omroep van het land het zwijgen op te leggen.

TVN, wiens uitzendingen vaak kritisch staan ​​tegenover de regering, is eigendom van de Amerikaanse Discovery-groep, die het grootste deel van zijn belang zou moeten verkopen als het wetsvoorstel wordt aangenomen.

De stap is slechts de laatste in een aanhoudende, drieledige aanval op de mediavrijheden van Polen die begon kort na de verkiezingsoverwinning van PiS in 2015, toen de regerende partij wetgeving maakte om zichzelf directe controle te geven over de openbare omroep TVP, het senior management te verwijderen en benoemingen te doen. in handen van ministers.

Sindsdien is agressief partijdige berichtgeving de norm. Uit analyse van TVP’s vlaggenschipavondnieuwsprogramma in 2019 bleek dat in de aanloop naar de EU-verkiezingen van dat jaar, van 105 items over de peilingen, 69 waren gericht op PiS, waarvan 68 positief en één neutraal. Alle 33 items over de oppositie waren negatief.

Een afzonderlijke studie wees uit dat TVP de regerende partij systematisch in een positief daglicht zette, routinematig gebruikte woorden zoals “hervorming”, “soeverein”, “sterk”, “held” en “patriottisch”, terwijl items over de oppositie woorden gebruikten zoals ” schokkend”, “schandalig”, “provocatie” en “putsch”.

RSF ontdekte ook vooringenomenheid in de berichtgeving over de presidentsverkiezingen van vorig jaar , waarbij de staatsmedia openlijk “de succesvolle campagne van president Andrzej Duda voor herverkiezing steunden” terwijl ze “hun best deden om zijn belangrijkste rivaal in diskrediet te brengen”, Rafał Trzaskowski, die ervan werd beschuldigd te werken voor een “krachtige buitenlandse lobby” en proberen om “Joodse eisen in te willigen”.

PiS stelt dat de controle van de partij over TVP een noodzakelijke en evenredige reactie is op wat volgens haar een bredere mediaomgeving is die scheef staat in het voordeel van haar liberale tegenstanders, en wijst erop dat veel particuliere mediakanalen in buitenlandse handen zijn.

Dat heeft de regering ertoe gebracht om ook een meedogenloos beleid te voeren om particuliere media te ‘herpoloniseren’, onder meer door overnames door staatsbedrijven die vriendelijk zijn voor de regering, waarbij ze volhouden dat het beleid in het nationale belang is.

Dit jaar kocht de staatsoliegigant Orlen, het grootste bedrijf van Polen, Polska Press, de grootste lokale media-eigenaar van het land met een portefeuille van honderden lokale kranten en websites, van de Duitse meerderheidsaandeelhouder van Polska.

Onafhankelijke media zijn op andere manieren het doelwit geweest, zoals een voorgestelde ‘solidariteitsbelasting’ op advertentie-inkomsten van tussen de 2% en 15%. De regering zei dat de plannen zouden helpen om publieke fondsen te werven voor gezondheidszorg en cultuur, maar tv- en radiostations zeiden dat het hun voortbestaan ​​zou bedreigen.

Commerciële tv-zenders, radiostations en webportalen gingen in februari even uit de lucht als protest tegen de belastingvoorstellen, die RSF beschreef als “een nieuwe stap in de censuurstrategie van de regering” die het risico dreigde de media te “afmaken” waarvan de financiën al waren verzwakt door de pandemie.

Ten slotte is de Poolse politie beschuldigd van het niet beschermen van journalisten die verslag deden van protesten tegen de regering, en van het gebruik van geweld en willekeurige arrestaties – ook tijdens massademonstraties over strikte nieuwe abortuswetten – om verslaggevers nog meer te intimideren en zo de toegang van het publiek tot vrije en eerlijke informatie.

SDB is al meer dan 10 jaar vrij, eerlijk en onafhankelijk. Geen miljardair bezit ons, geen adverteerders controleren ons. Wij zijn een door lezers ondersteunde non-profitorganisatie. In tegenstelling tot veel andere publicaties, houden we onze inhoud gratis voor lezers, ongeacht waar ze wonen of het zich kunnen veroorloven om te betalen.

We hebben geen paywalls en alles blijft gratis zonder censuur. In het post-truth-tijdperk van nepnieuws, echokamers en filterbubbels publiceren we meerdere perspectieven van over de hele wereld.

Iedereen kan bij ons publiceren, maar iedereen doorloopt een rigoureus redactioneel proces. U krijgt dus op feiten gecontroleerde, goed gemotiveerde inhoud in plaats van ruis.

Dit is niet goedkoop. Servers, redacteuren fees en web ontwikkelaars kosten geld. Overweeg alstublieft om ons te steunen als donateur of ondersteunend lid, ook wij hebben onze inkomsten zien dalen in deze heftige tijden daarom, KLIK HIER voor IBAN of via PayPal hieronder!, hartelijke dank en veel leesplezier.

Steun SDB via PayPal veilig en simpel.