DELEN
Sophie in ‘t Veld

D66 is in volledige spinmodus gegaan nadat HP/De Tijd gisteren onthulde dat Sophie in ‘t Veld veel te veel vergoedingen bij het Europese Parlements opstrijkt. Ze laat luxe hoteltripjes betalen van haar kantoorbudget, en heeft door die grappenmakerij vermoedelijk ruim €400.000 opgestreken in het afgelopen anderhalve decennium. De partij spreekt nu quasi-onschuldig van een “administratieve fout”.

Je moet maar durven hè. Eerst neem je een maandelijks abonnement op de pot leegroven, en daarna – als de pers je strapatsen ontdekt – ga je de vermoorde onschuldig spelen, en spreek je met een aureooltje boven je hoofd van een “administratieve fout” die er door al je harde werken ingeslopen is. Kan gebeuren toch, maandelijks duizenden euro’s teveel uit je EU-pot graaien? Dat is althans de verklaring van D66 in #sophiegate. Gewoon puppy-ogen opzetten en net met een hand over het hart zeggen dat je eigen klunzigheid je hier parten speelde:

In ‘t Veld ontkent dat echter. Maar maandagmiddag valt er bij de NOS te lezen – enigszins verborgen in een bericht over de kwestie – dat de D66’ster wel degelijk in de fout is gegaan. Sterker, ze heeft een deel van haar vergoeding terugbetaald. Uit een ander potje.

Tegenover HP/De Tijd stelt ze namelijk dat ze de vergoeding voor verblijfskosten in Brussel (waar ze zelf woont) en Straatsburg gebruikt heeft voor hotelovernachtingen in Nederland (PDF).

Maar dat is dus niet zo. Zegt een D66-woordvoerder tegen de NOS. Leest u even mee?

“HP/De Tijd heeft wel verschillende rekeningen gevonden van hotelovernachtingen in Nederland. Die betaalde In ‘t Veld van een andere onkostenvergoeding; een bedrag van zo’n 4500 euro dat Europarlementariërs maandelijks ontvangen en dus niet, zoals ze zelf claimde van de Brusselse verblijfskostenvergoeding.

Een D66-woordvoerder zegt dat er een administratieve fout is gemaakt, die sowieso boven water zou zijn gekomen bij de controle van de boeken. De hotelkosten die niet gedeclareerd hadden moeten worden, zijn inmiddels terugbetaald. Dat was voor publicatie van het artikel, maar wel na vragen van HP/De Tijd.”

Juist ja, het wordt nu wel erg schimmig.

Súúúúre! Net zoals dat het penthouse van Alexander Pechtold ‘sowieso’ zou zijn opgedoken in het geschenkenregister van de Tweede Kamer, nietwaar? Gewoon Sophie op haar blauwe ogen (met gele sterretjes!) geloven, en next.

Althans, dat is wat D66 hoopt dat er nu gaat gebeuren. Maar wedden dat haar politieke en journalistieke (hoi!) tegenstanders haar dit voorlopig nog wel even blijven nadragen? Precies: wrijf maar in je handen, en smullen maar!

Reacties

Reacties

Een bevolking die de vrijheid van meningsuiting, het debat en de waarheid niet respecteert en verdedigt, zal niet lang de vrijheid hebben die voortvloeit uit de vrijheid van meningsuiting, het debat en de waarheid. Deze website respecteert de waarheid en het vereist uw steun denk aan onze sponsors of doe een donatie hier wij zijn blij met elke euro. Zoals u wellicht weet doen de Social Media sites zoals Facebook en Twitter er alles aan om ons bereik tot een minimum te beperken! We zijn daarom meer dan ooit afhankelijk van uw support om het woord bij de mensen te krijgen. Wanneer u bovenstaand artikel nuttig, interessant of leerzaam vond, like het dan en deel het overal waar u maar kunt! Alvast heel hartelijk bedankt voor de support!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.