vaccin

13 Israëli’s lijden aan FACIALE PARALYSE na het nemen van Pfizer Covid-prik, te midden van een toestroom van rapporten met gedetailleerde bijwerkingen

Minstens 13 Israëli’s hebben gezichtsverlamming ervaren nadat ze het Pfizer Covid-19-vaccin hadden toegediend, een maand nadat de Amerikaanse Food and Drug Administration soortgelijke problemen had gemeld, maar zei dat ze geen verband hielden met de prik.

Israël wordt geprezen om zijn snelle en efficiënte massa-inentingsprogramma, dat maar liefst 20 procent van de bevolking van het land heeft ingeënt sinds de opmars eind december begon .

Voor een handvol Israëli’s heeft het initiatief echter tot onverwachte gezondheidsproblemen geleid. Minstens 13 mensen hebben milde gezichtsverlamming gemeld na ontvangst van de Pfizer / BioNTech-prik, meldde de Israëlische outlet Ynet , daarbij verwijzend naar het ministerie van Volksgezondheid, eraan toevoegend dat ambtenaren geloven dat het aantal van dergelijke gevallen hoger zou kunnen zijn.

“Ik heb er zeker 28 uur mee rondgelopen [gezichtsverlamming]”, vertelde een persoon die de bijwerking had aan Ynet. “Ik kan niet zeggen dat het daarna helemaal weg was, maar behalve dat had ik geen andere pijnen, behalve een lichte pijn waar de injectie was, maar er was niets meer.”

De niet bij naam genoemde persoon merkte echter op dat de onaangename reactie “iets zeldzaams” was en benadrukte dat het “belangrijk” was dat mensen worden gevaccineerd. Hij gaf echter toe dat hij er niet over uit was om een ​​tweede dosis van het vaccin te krijgen.

Het Israëlische ministerie van Volksgezondheid heeft verklaard dat het veilig is om de tweede injectie toe te dienen, op voorwaarde dat de gezichtsverlamming voorbijgaat en er geen aanhoudende langetermijneffecten zijn van de eerste prik. Maar sommige Israëlische medische experts hebben ervoor gekozen dit advies te negeren.

Ynet citeerde prof. Galia Rahav, directeur van de Infectious Diseases Unit van het Sheba Medical Center, die zei dat ze zich niet ‘op haar gemak’ voelde bij het toedienen van de tweede dosis aan iemand die de eerste prik had gekregen en vervolgens aan verlamming leed.

“Niemand weet of dit verband houdt met het vaccin of niet. Daarom zou ik afzien van het geven van een tweede dosis aan iemand die na de eerste dosis aan verlamming leed, ” zei ze tegen het verkooppunt.

Vorige maand maakte de FDA bekend dat Bell’s verlamming, een vorm van tijdelijke gezichtsverlamming, werd gemeld door vier deelnemers tijdens fase drie-onderzoeken met het Pfizer-vaccin. Bij alle vier de gevallen waren personen betrokken die de daadwerkelijke prik hadden gekregen. Er waren geen meldingen van verlamming bij de controlegroep die een placebo kreeg.

In haar rapport merkte de FDA de “numerieke onbalans” op van de gevallen van Bell’s verlamming onder de vaccin- en placebogroepen, maar zei dat er geen andere “niet-ernstige bijwerkingen” waren die een soortgelijk patroon vertoonden.

Uiteindelijk concludeerde de Amerikaanse regulator van geneesmiddelen dat het probleem “consistent was met het verwachte achtergrondcijfer bij de algemene bevolking” en voegde eraan toe dat er geen duidelijk bewijs was dat het coronavirusvaccin in verband werd gebracht met de onaangename medische toestand. Toch adviseerde het bureau “toezicht op gevallen van Bell’s verlamming met inzet van het vaccin bij grotere populaties.”

In de afgelopen weken heeft het Pfizer-medicijn dringend goedkeuring gekregen van regeringen die zich inspannen om hun burgers te vaccineren. In december werd het VK het eerste land ter wereld dat begon met het toedienen van de prik aan de algemene bevolking. Hoewel de gezondheid van de ambtenaren van het vaccin hebben beschreven als veilig en effectief in het verminderen van Covid-19 symptomen, verontrustende berichten blijven aan de oppervlakte over ernstige ongewenste effecten . Mexico lanceerde begin januari een sonde nadat een jonge arts enkele minuten na toediening van het medicijn verlamd was geraakt. Er zijn ook talloze gevallen geweest waarin mensen met allergieën ernstige reacties op de injectie hebben gehad.

Verschillende rapporten hebben de prik ook in verband gebracht met onverklaarbare sterfgevallen, maar de autoriteiten hebben volgehouden dat er geen bewijs is dat suggereert dat het vaccin in dergelijke gevallen de schuldige is. Een Portugese arts die naar verluidt in ‘perfecte gezondheid’ verkeerde, stierf bijvoorbeeld kort nadat hij de prik had gekregen, maar ambtenaren concludeerden later dat er geen verband was tussen de dood en het vaccin, en voegden eraan toe dat ze de exacte oorzaak van haar overlijden niet konden onthullen. om juridische redenen.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.