DELEN
media

Ons artikel over het manipuleren van berichten in de media heeft een aantal lezers ertoe bewogen ons te mailen met de vraag of wij hier eens meer aandacht aan willen schenken, liefst voorzien van voorbeelden.

Pro-Clinton en anti-Trump NRC

We lezen in de politiek-correcte, pro-Clinton en anti-Trump NRC het volgende onder de schreeuwende suggestieve kop: “Paul Manafort: de man achter dictators, oligarchen en Trump”:

Paul Manafort, de campagnevoorzitter van Donald Trump, is sinds zondag definitief de discrete positie achter de schermen kwijt waarop hij zijn carrière bouwde. De loopbaan van Manafort staat vol in de schijnwerpers omdat hij vóór Trump de transformatie van een andere politicus ter hand nam: de Oekraïense ex-president Viktor Janoekovitsj, die in december 2014 naar Rusland vluchtte toen zijn volk tijdens de Majdanrevolutie zijn aftreden eiste.

NRC

Majdanrevolutie

Even een paar aantekeningen: vóór de Maidanrevolutie was ons inziens Janoekovitsj toch echt de democratisch gekozen president van Oekraïne, en dat “zijn volk” het aftreden van de president eiste, geeft aan dat de journalisten van NRC weinig op hebben met de waarheid. Janoekovitsj werd door agressieve, bewapende neonazi’s gedwongen het land te ontvluchten, omdat hij anders inmiddels onder de grond zou liggen.

En dat de VS de stuwende kracht was achter het Maidan-drama, waar vele onschuldigen het leven lieten, daarover wordt niet gesproken.
We lezen even verder:

Maar zondag schreef The New York Times dat betalingen van in totaal 12,7 miljoen dollar (11,3 miljoen euro) voor Manafort geregistreerd zijn in de zogeheten Zwarte Kasboeken – een handgeschreven parallelle boekhouding uit de jaren 2007-2012 van Janoekovitsj’ Partij van de Regio’s – die opdook in Kiev. Het door de huidige Oekraïense regering opgerichte Anticorruptiebureau doet er onderzoek naar. Het staat niet vast dat Manafort het geld ook heeft ontvangen, benadrukte het hoofd van het bureau tegen de krant.

Lobby

Hoog van de toren blazen, maar in een klein zinnetje aan het eind even vertellen dat het niet vast staat dat Manafort het geld ook heeft ontvangen.

We pakken het artikel van Associated Press [2] van vandaag er even bij, getiteld: “AP Sources: Manafort tied to undisclosed foreign lobbying”.
Daarin lezen we:

Donald Trump’s campaign chairman helped a pro-Russian governing party in Ukraine secretly route at least $2.2 million in payments to two prominent Washington lobbying firms in 2012, and did so in a way that effectively obscured the foreign political party’s efforts to influence U.S. policy.

The lobbying firms continued the work until shortly after Yanukovych fled the country in February 2014, during a popular revolt prompted in part by his government’s crackdown on protesters and close ties to Russia.
Among those who described Manafort’s and Gates’s relationship with the nonprofit are current and former employees of the Podesta Group. Some of them spoke on condition of anonymity because they were not authorized to reveal details about the work and because they remain subject to non-disclosure agreements.

Podesta Group

Er wordt gesproken over twee lobbyfirma’s in Washington, waarvan er één de Podesta Group is, en laat – o, ironie – dit bedrijf nu net sterke banden hebben met de Democratsche Partij in de VS en Clinton. De oprichter en voorzitter van de Podesta Group, Tony Podesta, is namelijk de broer van de strategie-bepaler van de Democraten John Podesta, die nu campagneleider is voor Hillary Clinton.

Altijd meerdere bronnen lezen voor het complete verhaal, zeker met artikelen van de NRC.

NB. Zojuist meldde de Wall Street Journal [3] dat Donald Trump twee mensen aan zijn campagneteam toevoegt, maar dat Paul Manafort campagneleider blijft (kopieer de headine in Google Search om het hele artikel (normaliter alleen voor abonnee’s) te kunnen lezen).

 

 

Reacties

Reacties

Geef een reactie